Onze wijnen opgenomen in assortiment slijterij Kijk op Drank Goes

Kijk op Drank

Sinds kort zijn de wijnen van ons wijndomein (Wijndomein Sabbinge) ook verkrijgbaar bij slijterij Kijk op Drank. Marco Wagenaar is de eigenaar van deze slijterij, gevestigd in Goes. Tijd voor een kennismaking!

De cirkel is rond

Marco is geboren en getogen in Goes en heeft het ondernemerschap met de paplepel ingegoten gekregen. “Mijn opa was een echte handelaar en ikzelf heb vanaf mijn 14e diverse stages in winkels gelopen. Ik zeg weleens gekscherend dat mijn passie ‘ouwehoeren’ is. Maar ik maak nu eenmaal makkelijk contact.” Marco heeft het middelbaar middenstandsonderwijs gevolgd en kwam toen via via in contact met een slijterij. “Werken bij een slijterij was eigenlijk mijn eerste echt baan.” Daarna volgden er nog uitstapjes naar o.a. een supermarkt en doe-het-zelf winkel. “Veel te massaal voor mij. Mijn klanten moeten zich thuis voelen in de winkel en zo ben ik weer teruggekeerd naar de wereld van dranken. Via de eigenaar van World of Drinks ben ik tijdens een vinologen opleiding in gesprek geraakt over de mogelijkheid om World of Drinks in Krabbendijke te starten en dat hebben mijn vrouw en ik vervolgens 7,5 jaar gedaan. In 2019 zijn we verhuisd naar deze locatie in Goes. Een oud pand met een rijke historie als graanpakhuis aan de J.A. van der Goeskade. Door deze unieke locatie is voor mij nu de cirkel rond: van gerst naar alcohol, maar ook persoonlijk, want ik heb altijd geroepen dat ik voor mijn 50e graag een winkel zou willen openen in Goes en dat is gelukt!”

Vraag achter de vraag

Het assortiment van Kijk op Drank bestaat uit een ruime collectie wijn, bier en gedistilleerd, maar in Goes kan men ook terecht voor proeverijen en geschenken. “Bij ons kan iedereen genieten van 0 tot 100% alcohol. Doordat we persoonlijk contact onderhouden met onze klanten weten we waar de behoeftes liggen en kunnen we blijven verrassen binnen ons assortiment.” Marco steekt veel tijd en aandacht in zijn contact met klanten. “Ik ben altijd benieuwd naar de vraag achter de vraag. Als iemand bijvoorbeeld een lekkere wijn zoekt voor bij een stuk rood vlees dan vraag ik door: wat voor soort rood vlees, hoe wordt het vlees bereid, welke garing, wat voor groente wordt erbij geserveerd, welke saus etc. Onze kracht zit in het meedenken. We zijn persoonlijk betrokken, vragen de volgende keer hoe de ervaring met het product is geweest en geven echte aandacht. Daar komen onze klanten voor terug.”

Vandaag de dag kunnen consumenten overal drank kopen: in supermarkten, grote slijterijen en natuurlijk ook online. “Ik zie mijn concurrenten niet als concurrenten, maar als collega’s want van collega’s kun je nog wat leren en van concurrenten alleen maar verliezen. We krijgen ook veel klanten via, via, dan hebben ze bijvoorbeeld een heerlijke wijn geproefd bij de buren en komen ze kort daarna naar ons toe om de wijn ook zelf aan te schaffen. Ik denk dat het enthousiasme over ons vak en de passie voor onze producten erg gewaardeerd wordt door onze klanten.”

De slijterij runt Marco samen met zijn vrouw en een team van 4 collega’s. “Wij hebben onze collega’s niet geselecteerd op ervaring in een drankhandel, maar juist op gastvrijheid en sociale aspecten. Ik ben van mening dat je vakkennis kunt leren. Maar gastvrijheid, dat zit in je!”

Wijndomein Sabbinge

Sinds kort zijn de wijnen van Wijndomein Sabbinge ook verkrijgbaar bij slijterij Kijk op Drank. Over deze wijnen werd Marco getipt door de nieuwe directeur van golfbaan De Goese Golf, Geert Frommé. “Geert vroeg mij of ik Boris al kende van Het Zeeuwse Hert en De Zeeuwse Kip en dat Boris nu ook wijn had uit Oud-Sabbinge. Daardoor werd ik nieuwsgierig en heb ik contact met Boris gelegd. Ik vind dat ook een typisch voorbeeld van Zeeuws ondernemerschap, we ondernemen samen, spelen elkaar ideeën toe om elkaars positie te versterken. Natuurlijk zijn we in Zeeland ook trots op Wijnhoeve de Kleine Schorre, welke ik ook zeker in mijn assortiment voer, maar ik vind het leuk om een jongen als Boris te helpen. En ik moet zeggen dat de flessen goed verkopen, ook doordat je het gehele proces en het reilen en zeilen van de boerderij als verhaal kunt vertellen. Ik verkoop de wijnen van Wijndomein Sabbinge veel aan mensen die iets lokaals willen proberen of die specifiek op zoek zijn naar een product met een lage footprint. Of te wel wijnen met zo min mogelijk kilometers. De wijnen van Wijndomein Sabbinge zijn echt lokaal. De druiven die Boris gebruikt, de Souvignier Gris en Cabernet Cortis zijn goed resistent tegen ons bijzondere klimaat waardoor ze hier goed groeien. Dit jaar was qua weersomstandigheden natuurlijk prachtig voor de wijnsector. Het zal immers nog zo’n 25 jaar duren voordat de blauwe druiven hier in Nederland hetzelfde zijn als in Frankrijk”, sluit Marco af.

Kijk op Drank
J. A. van der Goeskade 1
4461 BH Goes
https://www.kijkopdrank.nl/